عناوین برگزیده
کد مطلب : 25057 تاریخ مطلب : 1396/11/07

آخرين تغييرات طرح ترافيک جديد پايتخت

کاهش سهميه‌ها به 63 هزار

عاون نظارت شوراي شهر تهران، ري و تجريش جزئيات و آخرين تغييرات طرح ترافيک جديد پايتخت را تشريح کرد.

ايسنا نوشت:افشين حبيب زاده با اشاره به تغييرات طرح ترافيکي جديد در شوراي ترافيک پايتخت گفت: طرح پيشنهادي معاونت حمل و نقل با طرحي که در شوراي ترافيک مصوب شد، تفاوتهايي دارد.

وي در تشريح تفاوتهاي طرح پيشنهادي و طرح ترافيک مصوب با بيان اينکه معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران پيشنهاد داده بود که زون زوج و فرد حذف و تبديل به زون دوم شود، گفت: بر اين اساس طرح ترافيک نيز به زون مرکزي تبديل ميشد و هر خودرويي با ورود به زون زوج و فرد بايد عوارضي با يک ضريب مشخص پرداخت ميکرد و با ورود به زون طرح ترافيک، عوارضش بيشتر ميشد که اين پيشنهاد معاونت حمل و نقل در شوراي ترافيک تغيير کرده است.

  • محدوده "زوج و فرد" بدون تغيير

به گفته معاون نظارت شوراي شهر تهران، در شوراي ترافيک پايتخت مقرر شد که زون زوج و فرد همچنان به قوت خود باقي بماند و تغييري نکند.

وي همچنين گفت: پيشنهاد شده است که در مرحله اول تا سه ماه طرح ترافيک جديد تنها در محدوده طرح ترافيک اجرا شود و در صورت موفقيت، به زون زوج و فرد هم تسري يابد.

وي با بيان اينکه عوارض از خودروها براساس يک فرمول تعيين ميشود، گفت: در اين فرمول يک عدد ثابت وجود دارد که عدد پيشنهادي معاونت حمل و نقل 20 هزار تومان است و همچنين ضرايب ديگري همچون ضريب مکان، زمان، آلايندگي و ... نيز وجود دارد.

حبيب زاده با بيان اينکه يکي از ضريبها در فرمول تعيين نرخ عوارض ، منطقه ترافيکي است گفت: بر اين اساس ورود به محدوده زوج و فرد ضريب "0.5" دارد و ورود به زون طرح ترافيک ضريب 1.5 دارد. همچنين براي تعيين ضريب زمان، زمان به سه قسمت "قبل از ساعت 10"، "10 تا 16" و "بعد از ساعت 16" تقسيم شده و ملاک نيز در اين ضريب ساعت ورود و خروج است.

وي با بيان اينکه در تعيين ضريب آلايندگي، افرادي که معاينه فني برتر دارند ضريب کم و افرادي که معاينه فني عادي دارند ضريب بالاتري پرداخت ميکنند، گفت: نرخ ضرايب در بدترين حالت به حدود 36 هزار تومان ميرسد.

  • کاهش سهميهها به 63 هزار

حبيب زاده با بيان اينکه در تغيير دوم پيشنهاد معاونت حمل و نقل اين بود که مجوزهاي ورود يا همان سهميهها حذف شود، گفت: در حال حاضر حدود 105 هزار سهميه داده شده که پيشنهاد شده است اين عدد سهميهها به 63 هزار مجوز کاهش يابد هرچند که پيشنهاد معاونت حمل و نقل شهرداري اين بود که کلا سهميهها حذف شود.

وي با بيان اينکه براساس طرح فعلي تا سقف 125 هزار خودرو ميتوانند وارد محدوده شوند که به غير از چند روز خاص اين سقف پر نشده است گفت: اين در حالي است که که 105 هزار سهميه سالانه و روزانه وجود داشت و حدود 10 هزار کارت شناور نيز منتشر شده بود که در مجموع 125 هزار خودرو ميتوانستند وارد محدوده شوند که در شوراي ترافيک تصويب شد که به دليل آنکه برخي خودروها الزام به ورود به محدوده طرح ترافيک را دارند اين مجوزها باقي بماند اما عددش به 63 هزار سهميه کاهش خواهد يافت.

  • تعيين نرخ عوارض طرح ترافيک جديد در هفته آينده

عضو کميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينکه در طرح جديد ترافيک سعي شده است که عدالت رعايت شود گفت: در طرح جديد افرادي که مجوز دارند در پرداخت عوارض و ميزان آن فرقي با افرادي که مجوز ندارند، نداشته و تنها مجوزي براي ورود به محدوده خواهد بود.

وي با بيان اينکه تعيين نرخ عوارض طرح ترافيک جديد در جلسه هفته آينده شوراي شهر به صحن خواهد آمد گفت: اميدواريم بتوانيم با اجراي اين طرح عدالت را اجرايي کنيم.

نیمتا روزنامه های صبح کشور