عناوین برگزیده
کد مطلب : 20103 تاریخ مطلب : 1396/06/28

شريعتمداري: نبايد به صنايع بدون بازار تسهيلات داد

به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري در جلسه مجمع عمومي عادي سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران که ظهر امروز در محل ساختمان اين سازمان برگزار شد، با اشاره به اين که اين سازمان بخشي توسعه‌اي است و بايد در راستاي رعايت زيرساخت‌هاي صنعتي و مسائل زيست محيطي گام بردارد، اظهار کرد: حدود 40 هزار واحد صنعتي در کشور جزيي از شهرک‌هاي صنعتي هستند و بايد دقت بيشتري در انتخاب محل‌ها در دستور کار قرار گيرد.

وي ادامه داد: نبض صنعت در اختيار شهرکها و نواحي صنعتي است و به طور حتم طلب ما از سازمان صنايع کوچک و شهرهاي صنعتي ايران ارائهي برنامه در راستاي بازسازي و نوسازي صنايع و نيز زمانبندي روشن در راستاي جهت گيريهاي توسعهاي است.
وزير صنعت، معدن و تجارت از سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران درخواست کرد تا ارتباط هماهنگي با بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشد و علاوه بر اين ارتباط مستقيمي را با سازمان توسعه تجارت ايران شکل دهد، چرا که اين دو سازمان ميتواند در راستاي شناخته شدن واحدهاي پيشتاز صادراتي گام بردارند و به واحدهايي نيز که ميتوانند به اين واحدهاي پيشتاز اضافه شوند، کمک کنند.
شريعتمداري افزود: علاوه بر اين سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي بايد همکاريهاي بيروني خود را توسعه دهد و با موسسات پژوهشي همکاري بيشتري داشته باشد تا بتواند در مسير درستتري گام بردارد.
وي نحوهي انتخاب صحيح خوشههاي صنعتي را لازم دانست و گفت: بايد انتخاب صحيح خوشههاي صنعتي در اولويت قرار گيرد، چرا که توان ما محدود است و بايد در بخشهاي اولويتدار گام برداريم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اين که تاکيدي ندارم منابع مالي در اختيار واحدهايي قرار گيرد که بازار ندارند، اظهار کرد: ابتداي امر بايد مشکل بازار واحدهايي را حل کنيم که نميتوانند محصولات خود را به فروش برسانند و در صورتي که اين مساله حل نشود با ارائه تسهيلات تنها در راستاي بدهکار شدن آنها گام برميداريم و در نهايت اسم کلاهبردار رويشان ميگذاريم.
شريعتمداري ادامه داد: بنابراين بايد تسهيلات به واحدهايي تعلق گيرد که مشکل بازار ندارند و ميتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. در مورد واحد هايي که مشکل بازار دارند ابتدا بايد با برنامه ريزي اين مشکل را حل کنيم و پس از آن تسهيلات لازم را در اختيارشان قرار دهيم.
وي در ادامه با تاکيد بر لزوم شفاف سازي و پاکدستي در مجموعه سازمانهاي دولتي به ويژه سازمانهاي زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: بايد بدانيم که در همه سازمانها رانت وجود دارد، اما آنچه که پذيرفتني نيست عدم شفافيت است و بايد با اين مساله مقابله کرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اين که بايد در چارچوب قوانين و مقررات و با شرايط يکسان براي کساني که احراز صلاحيت ميشوند و اهليت دارند امکانات ويژه را مدنظر قرار داد، گفت: بايد واگذاري شرکتها به افرادي انجام گيرد که اهليت دارند. امکانات دولت دراختيار ملت ايران است و بايد در جهت خدمت به آنها ارائه شود و هر کسي به عنوان طعمه به اين امکانات نگاه کند، دشمن ماست.
نیمتا روزنامه های صبح کشور